Henri de Berk
Henri de Berk (1950) begon zijn muzikale carrière op 7-jarige leeftijd als tamboer in een tamboerkorps in Amsterdam Slotermeer. Hier werd de basis gelegd voor zijn verdere (autodidactische) vorming tot slagwerker. Deze vorming verliep onder het motto: de gelegenheid schept de muzikant. Op de middelbare school in Amsterdam kreeg hij de gelegenheid in het kielzog van de modernisering van de kerkmuziek een plaats voor het slagwerk in te ruimen. Vanaf het begin van de jaren zestig begeleidde hij gedurende ruim tien jaar als drummer verschillende (jongeren)koren in en buiten Amsterdam. In dezelfde tijd speelde hij regelmatig samen met een pianist. Het duo improviseerde op bekende thema’s uit de klassieke muziek. Daarnaast speelde hij verschillende malen in het schoolcabaret. In 1973 sloot Henri zich voor het eerst aan bij een jazzformatie. De groep behoorde tijdens het Larens Jazzfestival 1974 tot de vijf winnaars die een radio-opname mochten maken. In 1974 werd Henri gevraagd als vaste drummer te spelen bij het Krisis Theater, een Amsterdamse muziektheatergroep. Met dit gezelschap trad hij drie jaar op. Daarna heeft hij anderhalf jaar deel uitgemaakt van een theatertrio. Vanaf 1979 werkte hij mee aan verschillende theaterproducties. In dezelfde tijd speelde hij in een jaren ’60 en ’70 cover-band, een Nederlandstalige popgroep en een jazzkwartet. In 1980 schreef hij de muziek voor een schoolcabaret. Vier jaar later verhuisde Henri naar Noord-Brabant. Hier maakte hij hernieuwd kennis met ‘oude’ en ‘moderne’ klassieke muziek: hij zong enkele jaren als tenor in twee kamerkoren en hij maakte deel uit van een a capella zanggroep bestaande uit vier heren. Daarna en daarnaast heeft hij in enkele cover-bands en jazzformaties onder andere tijdens jazzfestivals en in cafés gespeeld, en werkte hij mee aan verschillende theaterproducties. In 2005 trad hij voor korte tijd toe bij een fusion-formatie. Na zijn pensionering is Henri in meer bands gaan spelen, zowel pop als jazz (oude stijl, standards en fusion).
Over zijn muzikale voorkeur: “Er zijn veel soorten muziek die mij boeien. Daarom vind ik het prettig om ook aan kortdurende projecten mee te werken en bij gelegenheid in te vallen.”
Over zijn spel: “Wat valt er nog een hoop te leren !! (..zucht..).”
Over de Ballroom Syncopators: “Toen ik ongeveer een jaar geleden bij de Ballroom Syncopators kwam, had ik geen idee dat ik het zo leuk zou vinden om deze muziek te spelen. Het is eigenlijk heel gek: de uitdaging voor mij zit vooral het verder ontwikkelen van strak spel. En dat vraagt af en toe behoorlijk wat concentratie !! (..zucht..).”